Det här med bra service är så viktigt!

Jag är lättköpt. Fast medveten om det. Jag älskar bra service och av en bra säljare kan jag köpa bara för att de är duktiga på sitt jobb, inte för att jag egentligen måste ha det som de säljer. Jag njuter av ett gott hantverk helt enkelt.

Jag undervisar på Handelsprogrammet på Nacka Praktiska gymnasium på onsdagar och där har vi bland annat service, bemötande, personlig försäljning och retorik. Och en massa annat så klart. Men en dag strax före jul så gick jag och några elever till Nacka Forum för att se hur människor i de olika butikerna skulle bemöta oss. Mig, en 40 åring i ganska prydlig klädsel och elever i 17 års åldern som ser rätt trivsamma ut i mina ögon men som kanske kan uppfattas på olika sätt. Vi blev bemötta olika, vi blev bra bemötta och dåligt bemötta. Den bästa säljaren och med bra bemötande var en kille som sålde handscrub i en monter mitt i centrum. Den sämsta var ett helt gäng i en av de stora butikerna som dissade oss totalt fast jag högt stod och pratade om vad jag letade efter. Tråkigt. Jag hade kunnat passa på att köpa en snygg poncho den dagen. Nu blev det en dyr handscrub:)

Vi lärde oss massor den dagen om hur viktigt bra bemötande och service är.

image

Jag har länge drömt om en duntröja från Klättermusen men tyckt att de är i överkant på prislappen. Lyckades få tag i en på Tradera och var superlycklig ända tills den kom och jag provade den. Strl M var stor som ett hus. Fast jättefin. Och jätteskön. Fast jättestor… Så, i onsdags dyker det upp i mitt Facebookflöde att Naturkompaniet har rea. Innan jag brassar iväg till butiken i Sickla så ringer jag för att kolla om de har tröjan i strl S men de har dessvärre inte det märket i butiken. MEN… Killen erbjuder sig att kolla på nätet i deras andra butiker och hittar den enda i Sverige i strl S, i Ö-vik. Örnsköldsvik alltså, lite längre att åka…. Men den är på rea:) Och vet ni, killen erbjuder sig att ringa dem dagen efter och se om han, trots att de i Sickla inte saluför just det märket, kunde få beställa ner tröjan till Sicklabutiken. Fantastiskt!

Igår hade jag ett missat samtal under ett möte men det åtföljdes tätt av ett sms med information om att tröjan är beställd och kommer nästa vecka. Till rea pris. Jag tror inte jag handlat på naturkompaniet tidigare men nu är jag en av deras främsta förespråkare. Tack vare Anders på Naturkompaniet i Sickla, han kan sitt jobb! Det är service och bemötande av rätt kaliber. Nästa vecka flyttar jag in i min nya duntröja. Tack!

 

Kommentar

  1. Håller helt och fullt med dig, en bra och duktig säljare är a och o för hela köpupplevelsen! Hoppas du kommer att trivas i din nya tröja. 🙂 / Sofia

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *